Sabtu, 22 September 2012

eqal sudah pandai macam-macam


Assalamualaikum....


Lamanya ummi ndak update story eqal...mesti korang yang selalu ikut story eqal tertunggu-tunggu kan.
Sekarang ni banyak sudah kepandaian Eqal,kadang kala ummi pun binggung...heee Pandai eqal buat ummi bingung...

Time pulang kampung baru-baru ni, ummi dan hubby agak terperanjat bila eqal sudah ada kepintaran dia sendir, mesti korang terfikir kan apa yang eqal sudah buat,...kalau korang moa tahu jom baca sampai habis....heeee pandai ummi buat layar buruk,,,

Selalunya bila pulang kampung eqal lebih suka bermain di bilik, memandangkan rumah mak di kampung bertingkat dan tangga untuk naik tingkat atas sedikit curam, so sebelum ni eqal hanya pandai naik tangga saja, turun memang eqal tidak berani dan eqal ni cepat gayat biar pun duduk atas meja..heeee.Alangkah terperanjat kami bila eqal sudah pandai turun tangga plak. Hari pertama sampai kampung, ummi ajar eqal cara turun tangga supaya suatu hari nanti eqal boleh berdikari sendiri. 4-5 kali ummi ajar eqal turun tangga setiap hari. Time ummi dan hubby asyik tengok TV di tingkat bawah, tetiba eqal lalu di depan, ummi dan hubby berpandangan hairan, emmm... "sapa yang kasi turun eqal? abang?" hubby geleng2 kepala, semua pun geleng kepala.
"Eqal turun sendiri!" sahut anak buah dari luar...,dalam hati hati ummi berbunga gembira, namun timbul juga kerisauan di hati akan keselamatan eqal.

Sejak eqal pandai naik turun tangga ni,hati ummi sentiasa risau, apa tidaknya bila ummi atau hubby di atas, eqal di bawah dan beberapa kali eqal terkeluar dari rumah.Raya ke-4 buat kenduri sekali open house,jiran ummi bagitau nampak eqal main di jalan raya depan rumah siap duduk di jalan raya lagi,keta yang lalu bunyi kan hon pun eqal masih lagi tidak berganjak....Aduhhhh susah nya hati ummi,....dalam hati ada baiknya jika eqal ndak pandai turun tangga..sekurang-kurangnya keselamatan eqal terjamin juga bila ummi dan hubby keluar pekan.

Sebelum pulang balik sandakan,selalunya eqal akan duduk d keta(selepas eqal sudah bersalam-salaman) ,sementara ummi,hubby bersalam-salam dengan adik beradik..sedang hubby leka bercerita dengan ipar duai di beranda luar...tanpa sedar tetiba eqal sudah pun tertiarap di rumput,(pintu keta time tu terbuka) alamak...agaknya eqal belajar mahu turun dari keta...satu peningkatan...
Tapi sayangnya ummi ndak sempat ambik gambar eqal time eqal jatuh...



Kalau dulu payahnya mahu  bagi eqal makan,apa tidaknya 2-3 suap sudah lari sana sini,terpaksa kita yang kena ikut rentak eqal,Tapi kini eqal sudah boleh duduk diam bila di bagi makan,eqal sudah boleh dengar arahan,Menurut cikgu eqal,di sekolah eqal di latih makan sendiri,tahan hati jee lah kompom lantai habis berjurit dengan nasi....Pernah sekali ummi biarkan eqal makan sendiri,fuhhhhhh.... rasanya ummi ndak sanggup...habis nasi bertaburan di lantai..So kalau makan nasi ummi yang suapkan kecuali biskut,keropok kuih atau makanan ringan eqal makan sendiri...Begitu juga kalau makan ubat, dulu ummi dan hubby terpaksa bersilat kalau bagi eqal makan ubat,kini eqal boleh makan ubat tanpa paksaan,malahan pandai makan sendiri plak tu...Syukur alhamdulila..






Sekarang ni eqal sudah pandai minta pasang CD...wah gembiranya ummi...Beberapa  minggu yang lalu...singgah rumah mak mentua(time tu  dalam perjalanan hantar eqal pergi sekolah) ada hal,so selalunya eqal tidak akan turun,tapi bila nampak kelibat mak mentua,kompom lah eqal akan menanggis mahu turun.Eqal sibuk membelek-belek CD ultraman,cd tu eqal bagi hubby,"eqal mahu apa,tanya hubby",yayaaaa sambil tangannya menunjuk cd ultraman ke arah TV,tanya mamak dulu kata hubby(anak2 ummi,panggil mak mentua "mamak").CD tu eqal bagi mak mentua sambil tangannya menunjuk ke arah TV,"nanti lah eqal pasang,eqal kan mahu pergi sekolah",tetap juga eqal berkeras mahu pasang cd ultraman tu,siap beguling-guling lagi atas lantai sambil menanggis....kesian juga tengo eqal,ndak pernah-pernah sebelum ni minta pasang cd.Agak-agaknya cd ultraman tu amat menarik di matanya,eqal kan minat tengo gambar-gambar yang bewarna..

Sebelum eqal mengamuk lebih parah cepat-cepat ummi dan hubby bawa eqal jalan....,sepanjang perjalanan ke sekolah eqal masih menanggis,ummi pujuk,bawa eqal main nasib baik berhenti juga amukan eqal....

Tiada ulasan: