Blogger Layouts

Ahad, 27 Januari 2013

TERIMA KASIH SUAMI KU (PART 3)


  ASSALAMUALAIKUM......dan Salam sejehtera....


Hari ini ummi berada di kampung halaman....Hubby dan anak2 tiada di sisi ummi...Ummi terpaksa korbankan masa untuk bersama anak2 dsn hubby..hidup ini perlukan pengorbanan,bukan sekadar harta,nyawa ....masa juga memerlukan pengorbanan...betul kan?

Tiga minggu yang lalu,ummi menerima call dari kampung,kesihatan ibu tidak begitu baik,sejak dari itu hati dan perasaan ummi sering kali teringatkan  keadaan ibu..dengan harapan kesihatannya bertambah baik...Namun berita yang ummi terima sebaliknya,kesihatan ibu tiada menunjukkan tanda2 positif....Apa lagi menurut cerita dari kakak ummi ,ibu sering bercakap yang bukan2...,hati ummi jadi tidak tenteram...

Dengan perasaan yang tidak tenteram,ummi ambik keputusan untuk bercuti pulang kampung selama
seminggu,syukurlah alhamdulilah cuti ummi di luluskan...Namun jika ummi pulang kampung,ummi terpaksa tinggalkan anak2 ...hati ummi berbalah bagi...antara ibu dan anak2....

Syukur alhamdulilah dengan izin hubby,dapat lah ummi pulang kampung tanpa rasa risau, anak2 hubby boleh uruskan semasa ketiadaa ummi...memandangkan bukan musim cuti sekolah,anak2 tidak dapat ikut sekali...Ummi tahu bukan senang urus anak2 seorang2..lebih2 lagi jika mengurus eqal...nasib baik lah hubby kerja ofice hours..senang  lah urus anak2 turun sekolah....terima kasih suamiku tanpa izinmu ummi sudah tentu tidak berpeluang melawat orang tua ummi di kampung....Syurga di bawa tapak kaki ibu,namun jika kita sudah berumah tangga,syurga isteri di bawa tapak kaki suami...

Yang paling best,hubby sanggup hantar ummi pulang kampung.dan seminggu kemudian hubby akan menjemput ummi pulang...,ummi tahu penat hubby menghantar ummi,perjalanan  pulang kampung bukannya dekat, memakan masa 7-8 jam.... tipulah kalau tidak penat,ummi sendiri pun terasa penat,apa lagi kalau jadi driver....

Selama seminggu lah ummi di kampung dan selama seminggu juga lah hubby mengurus anak2...Terima kasih suamiku.....hidup ini perlukan pengorbanan...dan pengorbanan mengajar kita betapa pentingnya tolak ansur...dan hargailah setiap pengorbanan walau ia sekecil zarah...

Ahad, 6 Januari 2013

Eqal kini punya bilik sendiri....


ASSALAMUALAIKUM..... rasanya lamanya ummi ndak update story eqal,kalau di ikutkan memang banyak yang ummi nak tulis tentang eqal,namun masa dan keadaan yang sering kali cemburu,membuatkan ummi tiada kesempatan...fuyoooo ....

Syukur PADA-MU kerana hingga ke hari ini eqal masih dalam keadaan sihat walafiat,biar pun kadang kala penyakit asthma nya datang menyarang....Dan pada 21 feb 2013  nanti genaplah umur eqal  9 tahun...Tanpa sedar eqal anak bujang ummi sudah besar dan dalam usia 9 tahun eqal kini punya bilik sendiri...

Semua ini tanpa di rancang,tapi bila ummi dan hubby ada rezeki lebih,kami bercadang agar eqal ada bilik sendiri.Pernah juga ummi terfikir patut kah ummi biarkan eqal tidur sendirian.,tapi sampai bila kan eqal berada di bawa ketiak ummi.,sekurang-kurang eqal boleh berdikari suatu kelak nanti,insyallah....Anak2 ummi yang dua tu orang pun kena tidur di bilik masing2 juga,mana aci eqal jee tidur sendiri kan...so ummi dan hubby mesti adil.Dapatlah ummi dan hubby tidur ala2 pengantin baru,heeeee.....

Untungnya eqal,katil,tilam dan almari pakaian mother in law yang sponser...eqal kan salah satu cucu kesayangan..Jutaan terima kasih yang tidak terhingga,moga Allah membalas segala-galanya.Yang lucunya pagi katil eqal di pasang,petangnya lantai katilnya patah...hahaha apa tidaknya eqal setiap jam melompat-lompat di atas kati,almaklum katilnya spring...Terpaksalah katil di buka.

Hari pertama eqal tidur di biliknya,ummi dan hubby temankan,takut eqal terkejut plak.Dalam ummi tidur2 ayam eqal rupanya terbangun,tiba2 eqal berpusing ke kanan ke kiri,pandang siling,pandang dinding..agaknya eqal binggung,mungkin di hatinya aku di mana ni,hahahaaa nasib baik ummi dan hubby temankan kalau ndak pasti eqal sudah menanggis.Seminggu juga ummi dan hubby temankan eqal tidur,syukur alhamdulila eqal kini sudah biasa tidur di bilik sendiri.Sering kali ummi terdengar gelak ketawa eqal sambil melompat2 keriangan...kekadang tersentuhnya hati ummi,andai eqal  boleh bercakap macam kanak2 seumurnya,sudah pasti eqal akan request macam2 untuk biliknya....tersenyum lebar sambil memeluk ummi...YA ALLAH apa pun pemberian-MU ummi terima dengan hati penuh rasa syukur.

Sejak ada bilik sendiri,eqal jarang masuk bilik ummi,mungkin eqal lebih selesa bermain di biliknya....
Yang bestnya bila ummi suruh eqal naik atas pergi tidur,automatik eqal akan terus masuk biliknya.
Gembiranya ummi...tandanya eqal boleh menerima arahan .....

p/s: Insyallah next story, ummi masukkan gambar2 bilik eqal....

Selasa, 1 Januari 2013

HAPPY NEW YEAR 2013




   Assalamualaikum all bloger,moga2 kita sentiasa sihat walafiat d samping kehidupan seharian...

wah lamanya ummi tidak update blog...rasanya blog ummi ni banyaknya sawang.....

Di kesempatan ni ummi ingin mengucapkan SELAMAT TAHUN BARU 2013,moga tahun baru kita sentiasa mendapat kebahagian dan kegembiraan dalam semua tugas yang kita lakukan...SAYONARA 2012...kenangan yang indah-indah kita simpan rapi dalam kamus hidup sebagai kenangan yang terhebat dalam hidup..DAN yang kurang indah,jangan di buang terus,simpan...dan  berfikir di mana kesilapan yang harus kita perbaiki untuk tidak akan berulang lagi dalam kehidupan kita....

Setiap orang tiada yang melakukan kesilapan,dari kesilapan kita belajar mengubah dan berubah diri agar menjadi yang lebih baik....wahhhh berkutbah plak ummi...sekadar renungan untuk diri ummi ...

Penutup 2012.....Bila mana Eqal tiba-tiba hilang dari rumah...Bayangkan lah...selama lebih kurang sejam eqal hilang,malam plak tu,lebih kurang jam 9.00pm.Hanya Tuhan yang tahu perasaan ummi ketika itu,syukur alhamdulila dengan bantuan beberapa anak-anak muda di kawasan perumahan ummi,akhirnya eqal berjaya di keasan dengan selamat,cuma beberapa calar di kaki.....HUhuhu...tidak dapat ummi bayangkan andai eqal tidak di temui pada masa itu...pasti penutup tahun 2012 membawa seribu kesedihan dalam hidup ummi....


Syukur PadaMU YA ALLAH ummi masih boleh menumpang di bumi ciptaan -MU menikmati keindahan alam merasa kenikmatan rezeki kurniaan-MU,dapat melihat anak2 ummi membesar dengan sihat walafiat...dan ummi masih berpeluang menjalankan tanggungjawab ummi sebagai isteri, ibu dan tanggunjawab sebagai anak pada kedua ibu bapa....

Moga Tahun 2013 ni,membuka lembara yang baru agar kita lebih mantap maju ke dapan,tutup cerita masa lalu,mulakan hari dengan senyuman dan lupakan kesedihan semalam,yang tidak membawa apa2 erti buat kita untuk terus hidup BAHAGIA.....