Blogger Layouts

Khamis, 8 Disember 2011

Eqal the brave boy..BILA EQAL TIBA2 SAWAN!!!

Salam 1 malaysia..moga semuanya ceria2 belaka,.lamanya blog ummi ni menyepi....menyepi untuk seketika...memandangkan cuti sekolah sudah bermula, anak2 ummi 24 jam ada di rumah, so terpaksalah ummi melayan permintaan macam2 dari anak2 ummi....nak buat entry baru pun memang tiada masa....

Entry ummi kali ini,ummi mahu story macam mana eqal kena sawan tiba2....pagi tadi...eqal bangun awal dari kebiasaan nya, seperti biasa selepas bangun tidur eqal akan turun bawah untuk bermain...sudah menjadi kebiasaan ummi, bangun awal, biar pun syirf petang...seperti biasa ummi akan memulakan tugas harian ummi,seperti mengemas rumah, memasakdan last ummi bagi anak2 ummi makan tengahari...lepas itu ummi akan bawa anak2 ummi tidur sebelum turun kerja. Pagi itu ummi bagi eqal makan ubat selesma, sebab pagi itu eqal running nose.

Hari itu ummi bagi anak2 ummi makan awal, boleh lah rehat dan tidur sekejap, lagi pun anak2 ummi bangun awal, selesai anak2 makan,ummi bawa naik atas tidur....setengah jam eqal terlelap, ummi pun mula mengantuk....lebih kurang 20 minit ummi terlelap, tiba2 ummi terjaga bila ummi nampak badan eqal bergetar2...masyallah...eqal kena sawan rupanya...dalam keadaan yang panik dan terkejut, ummi angkat eqal dari katil sambil goyang2 badan eqal, ummi panggil nama eqal kuat2, ummi peluk eqal erat2, masa itu ummi betul2 takut. Ummi capai hp, call mak mentua, masa itu hubby ada emergency kes...ummi minta tolong mak mentua datang rumah....suara ummi terketar2....

Lebih kurang 30 saat eqal  sawan...badan eqal lemah....ummi angkat eqal turun bawah...beberapa minit kemudian tunang Cik Nui pun datang, masa tu eqal sudah mula sedar....,selang beberapa minit abang ummi sampai dari hospital, bawa mama ummi yang baru saja keluar dari hospital setelah hampir 2 minggu lebih berada d hospital....dan beberapa minit kemudian mak & bapa mentua pun sampai......

Bersyukur dan terharu sangat2 bila keluarga  mengambil berat tentang eqal, biar pun eqal ini kanak2 istemawa namun eqal tidak pernah di abaikan..ummi masih lagi teringat kata2 hubby 5 bulan yang lalu..."Andai abang mati awal, abang mahu mati biarlah sama2 eqal, abang tahu tentu tiada yang sanggup menjaga eqal suatu hari nanti, abang tidak mahu eqal terabai"...time itu ummi tidak mampu berkata apa2,...tapi syukurlah semua keluarga menyayangi eqal, ummi tahu mereka juga menyayangi eqal seperti mana ummi dan hubby menyayangi eqal.....

penghujung 2011 ini banyak sangat dugaan yang ummi dan hubby tempuhi, bila mana anak bungsu ummi tiba2 kurang sel darah merah, dalam masa yang sama mama ummi plak terlantar di wad, dan eqal tiba2 di serang sawan......dugaan ini terlalu berat untuk ummi tempuhi, ummi percaya Tuhan menguji kita bukan untuk menyusahkan, mungkin menguji sejauh mana tahap kesabaran dan keredhan kita.....jujur ummi katakan bukan mudah menjaga anak2 istemawa ini, banyak karenah,namun kita kena banyak bersabar........

Selasa, 1 November 2011

Ujian Allah : Sejauh Mana Keredhaan Kita?

assalamualaikum...salam 1 malaysia....ummmi doakan semuanya dalam keadaan sihat walafiat....ummi nak share dengan kangkawan entry ummi ni,sejauh mana keredhan kita dengan ujian Allah,pasti ada di antara kita bila menerima ujian dari-NYA ada yang sedih,menanggis dan pasrah...baik ujian yang kecil mahu pun besar...ummi sendiri pun tidak lari dari melaluinya,apabila kesedihan yang melanda kehidupan ummi sendiri.kekadang bila kita d uji oleh Allah,tipulah kalau kita tidak menyalakan takdir...menanggis,meraung dan mengurung diri bukan lah cara yang terbaik,kita redha...dan percaya apa yang berlaku pasti ada hikmatnya yang tersembunyi..

Ujian Allah iaitu suatu perkara yang telah ditentukan oleh Allah SWT kepada sesiapa saja yang selagi dinamakan manusia (terutama orang-orang yang beriman kepada Allah), maka dia tidak akan sunyi dari dikenakan ujian, cabaran dan rintangan dari Allah SWT. Dalam kehidupan seharian ini, ujian Allah ini bergantung sejauh mana kecintaan kita terhadap yang Maha Pencipta.

Ada orang di uji dengan penyakit, ada yang terpaksa memelihara anak-anak yang cacat, ada yang suami penagih dadah, isteri yang ditinggalkan kerana perempuan lain, panas baran yang menyiksa isteri, malah ujian rumahtangga ini yang paling common sekali. Ada yang masih keci sudah diuji, dimana ibu bapa meninggal dunia, dirogol keluarga sendiri, diseksa ibu tiri dan macam-macam lagi di luar sana.

Andai dirimu di uji dengan kesusahan hidup, tetapkan hatimu dan bersangka baiklah (husnu dzon) pada Allah SWT. Itu tandanya Allah rindu untuk mendengar luahan bicaramu. Allah amat suka mendengar bisikan-bisikan hati yang rindu kasih sayangNya.

Sedang dirimu di uji, Allah sebenarnya ingin memeliharamu dari sejuta keburukan. Ingatlah orang-orang yang dikasihi Allah SWT. Setiap kesusahan itu akan diakhiri dengan kebaikan dan kemuliaan. Maka hendaklah engkau lapangkan dadamu dan bersyukur penuh redha agar kebaikan dunia akhirat itu menjadi penghuni hatimu. Moga kedukaan itu berganti dengan ketenangan, redha dan ikhlas dalam setiap apa yang berlaku lantaran husno dzonnya engkau pada ALLAH SWT.

Ayat 2 Surah al-Ankabut, yang bermaksud,

"Adakah manusia itu mengira, bahwa Kami akan membiarkan sahaja mereka berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji oleh Allah swt."
Suatu peristiwa bilamana Saad bin Abi Waqash bertanya kepada Nabi saw, "Ya Rasulullah, siapakah manusia yang paling teruk kena uji?"...Lalu jawab Rasulullah saw, "Yang paling teruk kena uji ialah para nabi dan para rasul, kemudiannya golongan yang mengikut para nabi selepas zaman nabi (tabiin) dan kemudiannya golongan selepas tabiin yang mengikut para tabiin."

Allah s.w.t. berfirman "Tiadalah terjadi sesuatu bencana itu melainkan dengan kehendak Allah, dan siapa yang percaya kepada Allah nescaya dipimpin Allah hatinya" (Surah At-Taghabun:11)

Allah s.w.t. berfirman "Orang-orang yang beriman itu akan menjadi tenteram hati mereka. Ingatlah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenteram" (Surah Ar-Rad:28)

Oleh itu dengan mengenal diri, seseorang akan tahu dimana kelemahan dan kelebihan yang ada pada dirinya. Dia juga akan tahu, bagaimana untuk memperbaiki dan meningkatkan mutu ibadahnya kepada Allah SWT. Nabi SAW pernah berkata "Sampaikan sesuatu, walaupun hanya dengan satu ayat"

- Artikel iluvislam.com

*Tidak mudah...tapi akan terasa INDAH*

salam 1 malaysia....moga semuanya sentiasa ceria dan bahagia....entry ummi hari ini,memang menarik..ummi jumpa dalam FB anugerah terindah...apa lagi dengan izin, ummi pun  share.kalau u all mahu tahu apa yang menariknya....jom baca...

Tidak MUDAH tersenyum ketika hati menangis dan teriris
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyadari itu bagian dari kasih Ilahi
Agar Allah memindahkan kebaikan-kebaikan orang yang menyakiti kita

Tidak MUDAH bangkit dalam keadaan terpuruk
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyadari bahwa Allah sedang menyapa dengan cinta-Nya
Agar kita tumbuh besar dan kuat

Tidak MUDAH memberi ketika diri sendiri dalam kekurangan
Tapi akan terasa INDAH ketika kita bisa membahagiakan orang lain
Bukan membahagiakan diri sendiri

Tidak MUDAH memaafkan ketika kita dibenci dan di hina
Tapi akan terasa INDAH kalau itu bagian dari penyucian diri...
Dan ikhlash hanya mengharap ridlo Ilahi

Tidak MUDAH melupakan kegagalan ketika kita masih berkubang didalamnya
Tapi akan terasa INDAH ketika menyadari itu adalah awal dari kesuksesan kita

Tidak MUDAH melupakan masa lalu yang menyakitkan
Tapi akan terasa INDAH ketika menyadari itulah jalan yang harus ditempuh
Untuk mengawali kebahagiaan yang akan diberikan Allah sebagai penggantinya

Tidak MUDAH menghilangkan duka karena kehilangan
Tapi akan terasa INDAH ketika menyadari...
Bahwa Tuhan telah meminjamkan kepada kita beberapa saat

Tidak MUDAH menghadapi penderitaan dan cobaan yang terus mendera
Tapi akan terasa INDAH ketika menumbuhkan kesabaran dan rasa syukur
Dan menyadari itu bagian dari cara Allah menyayangi hambanya...
Seperti Allah menyayangi para Nabi dan Rasul-Nya

Khamis, 27 Oktober 2011

CITA KARENA ALLAH ..


Bismillahir-Rahmanir-Rahim ......salam 1 malaysia..ummi harap u all sentiasa berada dalam keadaan sihat walafiat, di sini ummi nak share  sedikit  tentang 'cinta'...bukan cinta kerana kekasih...tapi cinta kerana Allah....kadang kala kita sebagai hambaNYA,alpa dan lupa diri bila,mabuk cinta...dan kadang kala demi cinta kita sanggup buat apa saja...so jom kita sama2...berkongsi sejauh mana kecintaan kita terhadap sesorang kerana Allah....



Sering saya mendengar kata ini “Cinta”, bahkan mungkin sejak masih ingusan. Tapi kata “Cinta karena Allah” saya baru mendengarnya saat menapaki jenjang kuliah... Lalu seperti apa sih “Cinta karena Allah” itu?

Jika sekarang aku mengatakan “Sahabatku, aku mencintaimu karena Allah”, apa yang membuatmu mempercayai kata-kata ku? Aku rasa bukan karena aku menuruti semua maumu dan membiarkan kau melakukan apapun yang kau suka kan? Bukan…aku rasa bukan itu….

Maka akan aku katakan “Aku mencintaimu karena Allah”….

Ketika aku menyayangimu karena akidahmu ..
Ketika aku meluruskanmu karena tak ingin kau berbelok arah ..
Ketika aku mendo’akanmu tanpa kau tahu ..
Ketika aku lapang dada dengan teguranmu ..

Ketika aku tersenyum untuk kebahagiaanmu ..
Ketika aku menguatkan saat kau mulai terjatuh ..
Ketika aku sekuat tenaga tanpa pamrih membantumu ..

Ketika sahutan salam menyapa saat kita bertemu ..
Ketika aku begitu cepat melupakan kesalahanmu ..
Ketika aku membuka lebar-lebar pintu maaf untukmu ..
Ketika aku menjaga rahasiamu ..

Ketika kita duduk bersama dan pembicaraan kita selalu tertuju untuk kebaikan ..
Dan Ketika aku melepasmu dengan penuh keikhlasan ..

….Semua karena Allah….Karena Allah yang memintaku…
Dan aku melakukannya, InsyaAllah dan semoga hanya karena Allah….

Sahabatku, apa kau juga “mencintaiku karena Allah”?
Maka aku akan selalu berharap….dan semoga hanya karena Allah….

Amin.

Nabi SAW bersabda :

“Doanya seorang muslim untuk saudaranya yang tidak bersamanya pasti dikabulkan. Di dekat kepalanya ada malaikat yang menjaganya. Setiap kali ia berdoa untuk kebaikan saudaranya, malaikat itu berkata “Amin, Dan engkau akan mendapatkan yang serupa”

Dalam sebuah hadits qudsi Allah berfirman :

“KecintaanKu pasti akan diberikan kepada orang-orang yang saling mencintai karenaKu, KecintaanKu berhak diperoleh untuk orang-orang yang saling mengunjungi karenaKu,

KecintaanKu berhak diperoleh untuk orang-orang yang saling memberi karenaKu,

KecintaanKu berhak diperoleh untuk orang-orang yang saling menjalin persaudaraan karenaKu” ...

Sabtu, 8 Oktober 2011

Eqal the brave boy..BILA GIGI EQAL PATAH...

Salam 1 Malaysia..Se.moga kita semua di bawa lindungan-NYA....hari ini ummi nak kongsi story tentang macam mana eqal patah gigi....

First time gigi eqal patah sekitar tahun 2009 (ndak ingat tarikhnya), ummi dan hubby langsung tidak perasan gigi eqal bergoyang, tup tup perasan bila eqal kurang mengigit tuala, asyik-asyik menyentuh giginya........gigi depan plak tu, sebelah bawah dan dua gigi sekaligus bergoyang......hubby memang tidak berani mematahkan gigi eqal, (ngeri katanya) ummi dengan berani tanpa ragu mencabut kedua-dua batang gigi eqal sewaktu memandikannya, nasib baik lah eqal tidak menanggis,dia cuma merengek sakit, memanglah sakit kan...kalau kita yang patah gigi pun tentu rasa sakit...,.dan sekarang gigi kekal sdh pun tumbuh di celah-celah gigi susunya yang lain.

Kali kedua, ketika bulan Ramadan yang lalu, gigi eqal mula bergoyang bahagian depan lagi, tetapi sekarang gigi atas la plak, yang ini pun kami tidak perasan. Tahu pun bila cikgunya memberitahu suruh cabut giginya, takut nanti tertelan. Memandangkan eqal ini tidak tahu bercakap, kami terpaksa memantau dari masa ke semasa, takut-takut nanti tertelan plak, kali ini ummi lagi yang mematahkan gigi eqal, hubby memang tidak sanggup, takut terpatah katanya....gigi eqal kali ni pun ummi berjaya cabutkan juga....

Selang beberapa hari kemudian ada lagi gigi eqal yang sudah mula bergoyang, time tu kami semua tengah bercuti di kampung...pernah ummi cuba mencabut gigi eqal dengan bantuan kakak dan adik ummi, kami semuanya rebah jatuh ditolak eqal, waduh! Kuatnya eqal...bayangkan kekuatan eqal, umurnya baru 7 tahun, kalau sudah umurnya 10 tahun dan keatas, pasti kekuatan eqal bertambah2.....time itu ummi tidak berjaya mematahkan gigi eqal....

Kesian eqal, ummi tahu pasti eqal kesakitan giginya, tapi eqal tidak tahu untuk mengadu...bila ummi bagi eqal makan, eqal akan telan saja nasi tanpa mengunyah, mungkin sebab ketidak selesaan giginya....

Cubaan ummi yang kedua untuk mematahkan gigi eqal tidak juga berhasil...Masuk hari keempat gigi eqal masih juga belum patah, waktu eqal sedang baring-baring ummi ambik peluang untuk mematahkan gigi eqal, akhirnya ummi berjaya, nasib baik lah darah tidak banyak keluar, sebab waktu tu giginya tinggal nyawa-nyawa ikan lagi mahu patah....

Kini eqal tiada gigi, bila eqal tersenyum dan ketawa...akan terlihat la gigi depannya sudah tiada...memang agak lucu juga...

Biarpun gigi eqal sudah  patah tapi senyumannya tetap cumil.... senyumannya sentiasa membuat ummi dan hubby bahagia.....ummi dan hubby sentiasa berdoa moga eqal sentiasa gembira dan tersenyum....

Rabu, 5 Oktober 2011

13 TIP PERKAHWINAN

salam semua....hari ini ummi nak shring 13 TIP  PERKAHWINAN yang ummi jumpa dalam facebook ...insyallah moga kita jadikannya  sebagai panduan & petunjuk dalam susah &senang alam perkahwinan....bagi yang sudah menempuh alam perkahwinan moga tip ini memberi kita banyak panduan untuk memperbaiki setiap kelemahan dan bagi yang belum menempuh atau bakal menempuh alam perkahwinan..bolehlah menambah pengetahuan untuk menempuh alam rumahtangga.....

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

Isnin, 3 Oktober 2011

Eqal the brave boy..EQAL BERCUTI D KAMPUNG...

Salam semua..harap semuanya sihat walafiat.lamanya story eqal the brave ni menyepi kan, memandangkan sibuk dengan kerja, maka story eqal ni terhenti buat seketika....jom kita layan story eqal bercuti di kampung....



 pada 16 sept 2011, bermula cuti kami sekeluarga pulang ke kampung kelahiran ummi (saya akan guna nama ni) di KENINGAU, seperti biasa kami akan bercuti selama seminggu, memandangkn eqal dan adiknya nenet sudah bersekolah dan kami bercuti bukan masa cuti sekolah, maka kami terpaksa meminta kebenaran dari cikgu untuk eqal dan nenet bercuti....alhamdulillah tiada halangan....

Selama di kampung seperti biasa rutin harian eqal pasti berkurung di dalam bilik,macam anak dara katakan. Lepas sarapan, mandi eqal pasti cepat2 naik ke atas dan masuk ke bilik, sambil berguling2 di atas tilam...kekadang bila rasa boring d bilik dan terasa haus eqal akan keluar bilik dan duduk di tepi tangga dan memanggil "yayayaaaa".... menunggu orang naik ataupun turun, sebabnya eqal ni tidak pandai turun, memandangkan tangga rumah kami di kampung agak curam sedikit, eqal hanya tahu naik sahaja...melihat keadaan eqal begitu, ummi sangat kesian, eqal lebih suka bermain sorang diri berbanding bermain dengan sepupu2nya....

Sekali sekala eqal akan menonton tv, dan kadang2 ummi akan membawa eqal ke rumah kakak ummi bersebelahan dgn rumah...tapi eqal akan mengamuk dan menangis2 ingin pulang, ummi pun jadi binggung, terpaksa membawa eqal pulang...sampai di rumah eqal pasti akan naik dan bermain di bilik semula...

Selalunya, ummi dan hubby membawa eqal bermain di kawasan halaman rumah, memandangkan kawasan halaman  rumah mamak di kampung luas, pasti sesuai untuk eqal berlari dan bermain...dan lihatlah betapa riangnya eqal berlari dan bermain...

eqal berlari2 keriangan......
eqal berlari seolah2 eqal pelari terpasntas seratus meter.....

gaya seorang pelari....
kelajuan eqal berlari, memang tidak di nafikan. Eeqal memang pantas dan laju, ummi pernah mengejar eqal sewaktu eqal terlepas dari gengaman ketika membawanya bersiar-siar di taman. Tercungap2 ummi, mana kala eqal hanya ketawa keriangan.....pernah juga neneknya mengejar eqal sewaktu eqal menyelip keluar dari rumah, itu pun eqal berlari pantas, neneknya pun sama seperti ummi juga..andai eqal ini kanak2 yang normal, sudah pasti eqal salah seorang pelari seratus meter, yang akan mewakili sekolah, negeri dan tidak mustahil mewakili negara.......
mcm betul plak eqal menunggang basikal
Tapi eqal ini kalau berlari, segala lubang, parit di langgarnya, lariannya memang tidak ada arah tuju...macam orang mabuk...memang lucu dan seronok melihat eqal berlari dan bermain....ummi  dan ayah doakan, moga suatu hari nanti eqal boleh bermain macam kanak2 yang lain...

ok lah setakat d sini dulu story eqal the brave boy, insyaAllah ada umur panjang kita sambung story lagi yaaaa...

Rabu, 14 September 2011

Waktu dan Tempat Doa Dimakbulkan

Waktu dan Tempat Doa Dimakbulkan



16 WAKTU DIMAKBULKAN DOA




MALAM JUMAAT ATAU SIANGNYA
MALAM HARI RAYA AIDIL FITRI
MALAM HARI RAYA AIDIL ADHA
MALAM 10 MUHARRAM
MALAM NISFU SYA’ABAN
MALAM ‘LAILATUL QADAR’
MALAM SEPERTIGA MALAM YANG YANG AKHIR
KETIKA HENDAK BERBUKA
ANTARA AZAN DAN IQAMAH
PADA WAKTU KHATIB DUDUK ANTARA DUA KHUTBAH
SETELAH SELESAI SOLAT FARDHU
ANTARA ZOHOR DENGAN ASAR
SELEPAS KHATAM AL-QURAN
KETIKA MULA-MULA TURUN HUJAN TERUTAMA SELEPAS KEMARAU
SETELAH MELAKUKAN AMAL SOLEH
SELEPAS BERSEDEKAH KEPADA FAKIR MISKIN


16 TEMPAT DIMAKBULKAN DOA
  • KETIKA MELIHAT KAA’BAH
  • DITEMPAT MELAKUKAN TAWAF
  • DISISI MULTAZAM
  • DIBAWAH PANCURAN EMAS
  • DISISI TELAGA ZAMZAM KETIKA TENGGELAM MATAHARI
  • DIBELAKANG MAKAM IBRAHIM
  • DIATAS BUKIT SOLAT
  • DIATAS BUKIT MARWAH
  • DITEMPAT SA’I
  • DI ARAFAH TERUTAMA SELEPAS ASAR MENJELANG MATAHARI HENDAK MASUK
  • DI MUZDALIFAH
  • DI MINA
  • DISISI JAMRAH AL-ULA
  • DISISI JAMRAH AL-WUSTO
  • DISISI JAMRAH AL-’AQABAH
  • DIDALAM RAUDHAH MASJID NABAWI (MADINAH)
Terdapat lebih kurang 55 tempat lain yang diperkenankan doa kerana ia sebagai syiar ibadah Haji dan tempat-tempat ibadah yang disunnatkan.


SUMBER


Sabtu, 27 Ogos 2011

Di Mana Cantiknya Seorang Wanita

Salam ramadhan semua, harap semuanya sihat di samping menjalani ibadah puasa, tiga hari lagi, Aidilfitri akan menjelma, terasa sedih bila ramadhan berakhir, moga kita di beri umur yang panjang, agar ramadhan yang akan datang kita bisa berpuasa kembali, insyaAllah.....Mari kita sama menilai dan muhasabah diri kita, di mana letaknya kecantikan kita sebagai seorang wanita.

sumber


Di Mana Cantiknya Seorang Wanita
Mungkin pada sepasang matanya yang hening yang selalu menjeling tajam atau yang kadang kala malu-malu memberikan kerlingan manja. Boleh jadi pada bibirnya yang tak jemu-jemu menyerlahkan senyuman manis, atau yang sekali-sekala memberikan kucupan mesra di dahi umi juga, ayah, suami dan pipi munggil anak-anak. Atau mungkin juga pada hilai tawanya yang gemersik dan suara manjanya yang boleh melembut sekaligus melembutkan perasaan.

Sejuta perkataan belum cukup untuk menceritakan kecantikan perempuan. Sejuta malah berjuta-juta kali ganda perkataan pun masih belum cukup untuk mendefinisikan tentang keindahan perempuan. Kitalah perempuan itu. Panjatkan kesyukuran kehadrat Tuhan kerana menjadikan kita perempuan dan memberikan keindahan-keindahan itu. Namun, betapa pun dijaga, dipelihara, dibelai dan ditatap di hadapan cermin saban waktu, tiba masanya segalanya akan pergi jua. Wajah akan suram, mata akan kelam. Satu sahaja yang tidak akan dimamah usia, sifat keperempuanan yang dipupuk dengan iman dan ibadah.

Anda ingin lebih cantik dan menarik??
  • Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai “hiasan mata” anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.
  • Oleskan “lipstik kejujuran” pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.
  • Gunakanlah “pemerah pipi” anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon Iman.
  • Pakailah “sabun Istighfar” yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.
  • Rawatlah rambut anda dengan “Selendang Islami” yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki yang merbahayakan.
  • Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang Tawadhu’ dan jari-jari anda dengan cincin Ukhuwwah.
  • Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung “kesucian”.
  • Bedaklah wajah anda dengan “air Wudhu” nescaya akan bercahaya di akhirat.

Selasa, 23 Ogos 2011

petua Al-Imam Syafie r.a


1. Empat perkara yang dapat menguatkan badan:
a) makan daging.
b) menghidu wangi-wangian.
c) banyak mandi (selain dari mandi hadas)
d) memakai pakaian yang diperbuat daripada kain kapas.

2. Empat perkara yang dapat melemahkan badan:
a) banyak berdukacita.
b) terlalu banyak minum air (secara sekaligus)
c) banyak makan makanan yang masam atau yang telah basi:
d) terlalu banyak berjima' (bersetubuh)

3. Empat perkara yang dapat menguatkan dan menajamkan penglihatan.
a) duduk menghadap ke arah kiblat.
b) bercelak sebelum tidur.
c) melihat kepada warna hijau (sebaik-baiknya melihat tumbuhan hijau)
d) membersihkan persekitaran seperti rumah, halaman, tempat belajar dan sebagainya.

4. Empat perkara yang dapat melemahkan penglihatan :
a) melihat kepada perkara-perkara atau benda yang kotor dan jijik.
b) melihat kepada salib
c) melihat kemaluan
d) duduk membelakangi kiblat

5. Empat perkara yang dapat menambahkan akal dan menguatkan minda :
a) meninggalkan perkataan sia-sia
b) bersugi.
c) duduk bersama orang-orang soleh.
d) duduk di dalam majlis para ulama.

Ahad, 21 Ogos 2011

24 Peringatan Buat Wanita...(Peringatan untuk diri sendiri...)

Assalamualaikum...
Wah nampaknya kita dah masuk fasa terakhir ramadhan...harap-harap semua mantain puasa key...
Hmmm kali ni, tak nak post tentang Eqal dulu, tapi kita kongsi satu artikel yang aku jumpa kat blog ni (sumber) . Bukan nak apapun just share dan sebarkan sebagai peringatan untuk diri sendiri yang terlalu lemah dan banyak kekurangan ini....semoga bermanfaat untuk kita semua yeee...selamat berpuasa semua......
---------------------------------------------------------------


24 PERINGATAN BUAT WANITA...



1. Pertama urusan yang ditanyakan pada hari akhirat nanti ialah mengenai solat dan mengenai urusan suaminya (apakah ia menjalankan kewajipannya atau tidak).


2. Apabila lari wanita dari rumah suaminya tidak diterima solatnya sehingga kembali ia dan menghulurkan tangannya kepada suaminya (meminta ampun).


3. Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina.


4. Sebaik-baik wanita ialah tinggal di rumah, tidak keluar kecuali atas urusan yang mustahak. Wanita yang keluar rumah akan dipesonakan oleh iblis. Sabda Nabi s.a.w. : Perempuan itu aurat, maka apabila ia keluar mendongak syaitan memandang akan dia.


5. Haram bagi wanita melihat lelaki sebagaimana lelaki haram melihat wanita yang halal nikah (kecuali dalam urusan menuntut ilmu dan berjual beli).


6. Diriwayatkan bahawa pada suatu hari ketika Rasulullah s.a.w. bersama isteri-isterinya (Ummu Salamah r.ha. dan Maimunah r.ha.), datang seorang sahabat yang buta matanya (Ibnu Maktum) Rasulullah s.a.w. menyuruh isteri-isterinya masuk ke dalam. Bertanya Ummu Salamah, “Bukankah orang itu tidak dapat melihat kami, Ya Rasulullah ?” Rasulullah s.a.w. menjawab,”Bukankah kamu dapat melihatnya.”


7. Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami dan mahramnya) adalah seumpama gelap-gelita pada hari Qiamat tiada Nur baginya.


8. Mana-mana wanita yang bermasam muka menyebabkan tersinggung suaminya,maka wanita itu dimurkai Allah sehingga ia bermanis muka dan tersenyum mesra pada suaminya.


9. Tidak boleh seorang isteri mengerjakan puasa sunat kalau suaminya ada di rumah serta tidak seizinnya dan tidak boleh memasukkan seseorang lelaki ke rumahnya dengan tidak seizin suaminya.


10. Hendaklah isteri berpuas hati (redha) dengan suaminya yang telah dijodohkan oleh Allah, sama ada miskin atau kaya.


11. Perempuan tidak berhak keluar dari rumahnya melainkan jika terpaksa(kerana sesuatu urusan yang mustahak) dan ia juga tidak berhak melalui jalan lalu lalang melainkan di tepi-tepinya.


12. Apabila memanggil lelaki akan isterinya ke tempat tidur tetapi ditolaknya hingga marahlah suaminya, akan tidurlah wanita itu dalam laknat oleh malaikat ke pagi.


13. Wanita-wanita yang menggunakan lidahnya untuk menyakiti hati suaminya,ia akan mendapat laknat dan kemurkaan Allah, laknat malaikat juga laknat manusia sekalian.


14. Tidak harus seseorang manusia sujud kepada manusia dan jika diharuskan, maka akan aku perintahkan semua kaum wanita sujud pada suaminya kerana membesarkan dan memuliakan hak-hak suami mereka.


15. Wanita yang menyakiti hati suaminya dengan lidahnya pada hari Qiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat ke belakang lehernya.


16. “Aku lihat api neraka, tidak pernah aku lihat seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya. Telah aku saksikan kebanyakan ahli neraka ialah wanita.” Rasulullah s.a.w. ditanyai, “Mengapa demikian Ya Rasulullah?” Jawab Rasulullah s.a.w. “Wanita mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ehsannya. Jika engkau berbuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia masih belum rasa berpuas hati dan cukup.”


17. “Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri dari kaum wanita.” Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka, “Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?” Jawab Nabi s.a.w. “Tidak, mereka ini ialah mereka yang tidak bersyukur akan nikmat suaminya, sesungguhnya tiap-tiap seorang kamu adalah dalam nikmat suaminya.”


18. Keadaan wanita 10 kali ganda seorang lelaki di dalam neraka dan 2 kali ganda seorang lelaki di dalam syurga.


19. “Kebanyakan wanita itu adalah isi neraka dan kayu api.” Hazrat Aishah bertanya, “Mengapa wahai Rasulullah s.a.w.?” Jawab Rasulullah s.a.w. :
i. Kerana kebanyakan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja rumah.
ii. Tiada memuji (bersyukur) di atas kemurahan Allah yang didatangkan melalui suaminya. (Jarang terdapat orang perempuan yang mahu mengucapkan terima kasih di atas pemberian suaminya.)
iii. Sering mengkufurkan (ingkar) terhadap nikmat Allah. (Contohnya :Apabila berlaku sesuatu pertengkaran ada isteri yang berkata sudah 10 tahun kahwin dengan awak tidak ada apa-apa pun.)
iv. Gemar bercakap perkara yang sia-sia yang berdosa. (Contohnya :bercakap mengenai perabot-perabot rumah yang tidak perlu dan mengumpat.)
v. Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam agama iaitu mereka sering tertipu atau terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki,rakan-rakan, alam sekeliling dan suasana serta kemewahan lahiriah.


20. Dari Ali bin Abi Talib r.a. : Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiga golongan dari umatku akan mengisi neraka jahanam selama 7 kali umur dunia. Mereka itu adalah :-
a. Orang yang gemuk tapi kurus 
b. Orang yang berpakaian tetapi telanjang 
c. Orang yang alim tapi jahil

* Adapun yang gemuk tapi kurus itu ialah wanita yang sihat tubuh badannya tetapi kurang ibadat. 
* Orang yang berpakaian tetapi telanjang ialah wanita yang cukup pakaiannya tetapi tidak taat agama. 
* Orang yang alim tapi jahil ialah ulama yang menghalalkan yang haram kerana kepentingan peribadi.



21. Asma’ binti Karizah Fazari r.ha. diriwayatkan telah berkata kepada puterinya pada hari perkahwinan anaknya itu, “Wahai anakku, kini engkau akan keluar dari sarang di mana engkau dibesarkan. Engkau akan berpindah ke sebuah rumah dan hamparan yang belum engkau kenali. Itulah suami mu. Jadilah engkau tanah bagi suami mu (taat perintahnya) dan ia akan menjadi langit bagi mu (tempat bernaung). Jadilah engkau sebagai lantai supaya ia dapat menjadi tiangnya. Jangan engkau bebani dia dengan berbagai kesukaran kerana itu akan memungkinkan ia meninggalkan mu. Kalau ia mendekatimu,dekatilah ia dan jika ia menjauhi mu maka jauhilah ia dengan baik. Peliharalah benar-benar suami mu itu akan hidungnya, pendengarannya,matanya dan lain-lain. Janganlah pula ia mendengar melainkan yang enak dan janganlah ia melihat melainkan yang indah sahaja pada dirimu.


22. Pesanan Luqman kepada anaknya, “Sepanjang hidupku, aku hanya memilih 8 kalimah dari pusaka para Nabi yang lalu iaitu :-
a. Apabila engkau sedang solat kepada Allah SWT maka jagalah baik-baik fikiran mu. 
b. Apabila engkau berada di rumah orang lain, maka jagalah pandangan mu. 
c. Apabila engkau berada di tengah-tengah majlis maka jagalah lidah mu. 
d. Apabila engkau hadir dalam jamuan makan maka jagalah perangai mu. 
e. Ingat kepada Allah SWT 
f. Lupakan budi baik mu pada orang lain. 
g. Lupakan semua kesalahan orang lain terhadap mu. 
h. Ingat kepada mati.



23. Perkara-perkara yang menjadikan wanita itu derhaka kepada suaminya seperti tersebut di dalam kitab Muhimmah :-
a. Menghalang suami dari bersuka-suka dengan dirinya sama ada untuk jimak atau menyentuh mana-mana bahagian tubuhnya. 
b. Keluar rumah tanpa izin suami sama ada ketika suami ada di rumah atau pun tidak. 
c. Keluar rumah kerana belajar ilmu yang bukan ilmu Fardhu Ain. 
Dibolehkan keluar untuk belajar ilmu Fardhu Ain jika suaminya tidak mampu mengajar. 
d. Enggan berpindah (berhijrah) bersama suaminya. 
e. Mengunci pintu, tidak membenarkan suami masuk ke rumah ketika suami ingin masuk. 
f. Memasam muka ketika berhadapan dengan suami. 
g. Minta talak. 
h. Berpaling atau membelakangi suami ketika bercakap. 
i. Menyakiti hati suami sama ada dengan perkataan atau perbuatan. 
j. Meninggalkan tempat tidur tanpa izin. 
k. Membenarkan orang lain masuk ke dalam rumah sedangkan ia tidak disukai oleh suaminya.



24. Wajib bagi wanita :-
a. Mengekalkan malu pada suaminya. 
b. Merendahkan (menundukkan) mata ketika berpandangan. 
c. Mengikut kata-kata dan suruhannya. 
d. Dengar dan diam ketika suami berkata-kata. 
e. Berdiri menyambut kedatangannya. 
f. Berdiri menghantar pemergiannya. 
g. Hadir bersamanya ketika masuk tidur. 
h. Memakai bau-bauan yang harum untuk suaminya. 
i. Membersihkan dan menghilangkan bau mulut untuk suaminya. 
j. Berhias ketika hadirnya dan tinggalkan hiasan ketika tiadanya. 
k. Tiada khianat ketika tiada suaminya. 
l. Memuliakan keluarga suaminya. 
m. Memandang pemberian suaminya yang kecil sebagai besar dan berharga. 
n. Ketahuilah, syurga dan neraka bagi seorang wanita itu bergantung pada redha atau tidaknya suami padanya.

Rabu, 10 Ogos 2011

WAh!!! Eqal Ada Share Kelapa Sawit....

Assalamualaikum semua....alhamdulillah hari ini kita sudah berposa hari yang ke-10...moga2 anda semua diluar sana sentiasa di bawa lindungan-NYA...


Now moa kongsi berita yang sangat mengembirakan aku dan hubby dan andai eqal ni faham, pasti eqal juga akan tersenyum gembira...rasanya bukan semua orang dapat kegembiraan macam yang kami alami...story eqal the brave boy tergendala buat seketika...namun ia akan di sambung juga di lain masa....
Kata Abah; "Inilah senyuman manusia paling ikhlas dalam dunia"...


Yesterday...dengan resminya eqal sudah pun mempunyai akaun sendiri...bagaikan mimpi plak...namun inilah realiti....tidak di duga eqal the brave boy mampu ada akaun sendiri....ini semua adalah cadangan dari mak dan bapa mentua, aku dan hubby memang sudah lama berhasrat untuk membuka akaun untuk ketiga-tiga anak kami, namun ada saja halangan....

Sebulan yang lalu mak mentua memberitahu, mereka (mak&bapa mentua) akan memasukkan duit ke akaun eqal..memandangkan bapa mentua kini mempunyai hasil kelapa sawit sendiri (walaupun tak banyak kata abah, tapi eqal tetap ada sharenya)...jadi sebahagian daripada pendapatan sawit tu akan di masukkan ke akaun eqal...waktu itu, aku begitu terharu dan mahu saja aku menanggis kegembiraan, namun aku malu, terlalu banyak pertolongan dan pengorbanan yang mereka hulurkan, rasanya aku tidak mampu membalasnya.....moga tuhan saja yang mampu membalasnya....

Kami membukakan eqal akaun ASG (amanah saham gemilang)..ganding nama dengan hubby hingga umurnya 18 tahun...dalam masa 18 tahun sudah semestinya eqal lebih berduit dari ummi dan ayahnya....nenek dan datuknya mahu one day, eqal tidak menyusahkan sesiapa. Sekurang-kurangnya eqal ada duit sendiri untuk menyara hidupnya sendiri. Insyaallah, eqal boleh berdikari tanpa menyusahkan sesiapa nanti...aku sangat-sangat terharu.....aku hanya mampu mengucap terima kasih buat mak dan abah....


Sabtu, 6 Ogos 2011

Gelagat Eqal Baca Surat Khabar....

Assalamualaikum....salam ramadhan untuk semua....

Kali ni kita tengok video la plak key, nanti baru sambung cerita eqal d' brave boy....

Dua video di bawah ni hubby ambik time 2007 lagi, time tu eqal baru berumur 3 tahun lebih. Salah satu perangai eqal ni adalah dia suka sangat tengok gambar-gambar di surat khabar atau majalah, terutama gambar yang berwarna. Hingga sekarang ni perangai dia masih juga macam tu.

Rasa sebak plak bila tengok eqal dalam video ni.....

video

Khamis, 4 Ogos 2011

Eqal The Brave Boy (part 6)....

Assalamualaikum....hari ni moa story eqal dan pengasuhnya plak...bukan niat untuk membanding banding pengasuh, tapi sekurang-kurangnya boleh lah aku berkongsi apa yang pernah aku lalui dengan bermacam2  perangai pengasuh...

Selepas cuti bersalin selama dua bulan tamat, mak mertualah yang menjaga eqal....tapi bila kesihatannya terjejas..kami mula mengambil pengasuh...oleh kerana pengasuh pertama ni menjaga eqal di rumah mak mentua...senang lah sedikit sebab dapat juga neneknya mengajar rutin harian eqal dan menerangkan keadaan eqal...tapi time tu umur eqal baru setahun, kira senang lah mengurus eqal sebab tidak banyak karenah...pengasuh pertama ni kira ok lah juga, rajin dan pandai menjaga eqal...cuma lambat sedikit pergerakkannya...

Bila bapa mentua membeli rumah, kami di pelawa tinggal sebumbung, ini memudahkan mak mentua memantau pengasuh menjaga eqal. Tapi sebulan kemudian aku memberhentikan pengasuh yang lama, memandangkan sepupu hubby menawarkan diri untuk menjaga eqal d samping tu boleh juga menjaga mak mentua yang tidak berapa sihat ketika itu, dan pada masa yang sama jugak my hubby menyambung study selama 6 bulan di Selangor...selama ketiadaan hubby di sisi, aku lah yang mengurus anak-anak (time tu baru 2 orang anak) dan kadang kala mak dan bapa mentua menghulurkan bantuan...

Selepas beberapa hari ketiadaan hubby, eqal mula perasan kelibat ayahnya yang tidak kelihatan...pernah suatu malam eqal mencari-cari ayahnya ...hinggakan dalam almari pakaian pun di bukanya sambil memanggil "yayaaaahh...yayaaah"...

Tiba-tiba air mata ku jatuh tak dapat menahan sebak...biarpun eqal ni anak istimewa namun dia punya perasaan jugak....dan ingatannya sangat kuat...beberapa hari eqal hanya menyebut "yayaaahh"...3 minggu berlalu perkataan "yayaaah" mula hilang dari mulut eqal...mungkin kerana bayangan ayahnya lama tidak di lihatnya...

Setahun berlalu sepupu hubby berhenti kerana ingin berehat...aku dan hubby terpaksa akur dengan keputusannya...beberapa minggu kami bertungkus lumus mencari pengasuh dan akhirnya bapa mentua terpaksa ambil pengasuh dari estet tempat dia bekerja...umurnya baru 15 tahun, namanya Betty. Aku dan hubby  tiada pilihan...aduh....pengasuh yang ke-3 ni masih muda, so pastinya perangainya masih kebudak-budakan...pernah beberapa kali dia  terlajak tidur, kekadang aku yang akan mengejutnya...

Yang lucunya tentang si Betty ni bahasanya masih terlalu pelat dengan bahasa Indon (macam dalam drama Indon tu)....hinggakan anak aku yang kedua, si Anis pun sampai terikut-ikut dengan bahasanya. Sebulan bekerja dia terpaksa berhenti kerana terpaksa balik ke kampung (Indonesia)...

Aduhh..bingungnya bila tiada pengasuh, di tempat kerja aku selalu bertanya pada kawan-kawan. Begitu juga hubby....namun jawapan yang kami dapat selalu menghampakan.....mak dan bapa mentua turut membantu...dan akhirnya bapa mentua berjaya mendapatkan kami pengasuh yg ke4....syukur alhamdulillah....

Alamak, mengantuk lah....nanti kita sambung lagi yeee.......zzzzzzzzzzz.....

Khamis, 28 Julai 2011

Eqal The Brave Boy (part 5)....

Assalamualaikum....lamanya story ni menyepi...busy study exam with kursus..dan kadang2 masa yang tidak mengizinkan.. .hari ni sambung story eqal lagi...jom ....




Semasa medical check up untuk memasuki sekolah khas@taman didikan kanak2
(ni baru isi permohonan)....eqal terpaksa di admit ke wad mata, memandangkan eqal terlalu agresif dan hyper aktif,...sukar doktor memeriksa mata eqal....(masuk sekolah khas pun wajib medical check up)...


Sementara menunggu doktor bius untuk membuat pemeriksaan, terpaksa lah eqal rehat di wad buat sementara waktu.......huhuhuhu.....binggungnya, eqal tak reti duduk diam...sekejap lari sana sekejap panjat sini.....selesai doktor bius membuat pemeriksaan eqal....aku dan hubby berbincang untuk eqal bermalam di rumah, ini kerana eqal suka tidur lewat dan suka bangun awal pagi buta (dalam jam 3pagi or 4 pagi)..dan ini pasti akan menganggu pesakit yng lain...doktor setuju, walaubagaimanapun eqal terpaksa dipuasakan mulai jam 12.00 tengah malam. Nasib baiklah dia tak banyak karenah malam tu.....


Keesok harinya kami membawa eqal semula ke wad mata dan masuk dewan bedah jam 8.00 pagi, bukan mahu bedah mana2 pun, mahu check mata jeee, pelik tapi benar......Beberapa jam kemudian eqal pun keluar dari bilik bedah.....alhamdulillah...selesai 1 perkara...




Setahun berlalu...panggilan untuk memasuki sekolah belum ada jawapan...resah dan gelisah mengingatkan nasib eqal...andai eqal tidak d terima  atau permohonan di tolak, jawapannya eqal akan berperap di rumah 24jam...Sementera menunggu permohonan eqal, aku dan hubby ada juga bertanya sekolah khas untuk kanak2 macam eqal, tapi mereka hanya akan menerima jika pandai 'berak'(buang air besar) sendiri atau sekurang kurangnya boleh memberitahu ingin membuang air besar....Nampaknya eqal tidak layak, sebabnya eqal masih lagi menggunakan lampin pakai buang ...sedihnya...


Sementara menunggu permohonan eqal diluluskan..rutin harian eqal seperti biasa ,  menonton tv...kekadang eqal akan bermain bersama adik2nya, tidak pun  eqal akan bermain bersendirian...Bila pulang kampung (keningau,kampng kelahiran aku) eqal lebih suka menonton rancangan kegemarannya dan bermain dengan dunianya sendiri (bermain sendiri sambil bermain2 dengan jarinya) daripada bermain dengan sepupu2nya..kesian juga tengok eqal...adik2nya berkejaran bermain, eqal hanya menonton tv dan kekadang pandangannya beralih melihat adik dan sepupunya bermain...Bila bosan , eqal akan naik ke bilik dan lebih suka baring(tidur) sambil mengigit2 tuala....kadang kadang sampai eqal tertidur...begitulah rutin harian eqal bila d kampung...


Selepas setahun menunggu, dan itupun selepas hubby "buat bising" sikit sampai ke cawangan di K.K., keputusannya eqal tak diterima masuk ke sekolah khas atas sebab yang sudah aku ceritakan tadi.....tapi alhamdulillah eqal dibenarkan masuk ke taman didikan kanak-kanak kurang upaya.....itupun terpaksa tunggu lagi hampir 3 bulan lamanya sebelum dia dibenarkan masuk ke TDKU.....masuknya eqal ke TDKU sebenarnya meringankan sedikit beban kami sekeluarga kerana kami asyik bertukar pengasuh.....


bersambung......















Ahad, 17 Julai 2011

Eqal The Brave Boy (part 4)....

Assalamualaikum semua.... jom continue story eqal...kesibukan kerja dan masa yang terhad story ni terputus-putus...anyway story ni tetap akan diteruskan....now story eqal with his beloved grandma.......


sejak berumur 3 bulan lagi eqal telah dijaga oleh  neneknya iaitu semenjak kami berpindah ke Sandakan...Setelah aku mula berkerja semula, selepas cuti bersalinku habis...aku berkerja ikut syif, so jika aku kerja pagi, eqal akan dijaga  neneknya sehinggalah aku pulang kerja dalamn jam 2 lebih. Jika aku kerja petang eqal akan dijaga neneknya sehingga jam 9 malam......jika aku kerja  malam pula, eqal akan tidur dengan my hubby dan kadangkala tidur dengan neneknya....


Selama dijaga oleh neneknya..eqal tahu rutin harian neneknya setiap pagi ialah mengelap (almaklum mak mentua ku ni pembersih sangat orangnya). Eqal kenal benar kain tuala yang hari-hari di guna untuk mengelap meja dan barang-barang hiasan neneknya. bila neneknya mula kerja (mengelap)...eqal pun akan join sekali, dengan tuala ditangannya eqal pun ikut sibuk mengelap ke sana ke mari...seronok tengok gelagat dua beranak ni, nenek dengan cucunya mengelap....

Bila kesihatan mak mentua tidak mengizinkan untuk menjaga eqal, kami mengambil pengasuh, tapi itu tidak menghalang beliau untuk memantau eqal (dan pengasuhnya sekali...:p). Sebab tu lah dia minta pengasuh datang ke rumahnya, bukan di rumah kami....syukur al-hamdulillah, pengasuh eqal memahami keadaan eqal, walaupun banyak benda kena tunjuk....(InsyaAllah nanti kita ceta pulak tentang eqal & pengasuh2nya....)




Berbalik pada kesah eqal & neneknya, oleh kerana eqal ni lama dijaga nenek, eqal tersangatlah rapat dan menyayangi neneknya....pantang nampak atau mendengar suara nenek, eqal akan tercari-cari dan mula mengamuk sambil menangis jika kelibat neneknya tidak kelihatan. Bila ingin keluar berjalan membeli barang.....terpaksalah neneknya main sembunyi-sembunyi dulu sebelum keluar takut-takut kalau eqal nampak alamat mengamuklah dia jadinya...




Melihat eqal begitu rapat dan terlalu sayang akan neneknya....timbul sedikit rasa cemburu dihati seorang ummi.... bila aku sebagai umminya, langsung eqal tidak hiraukan. Jika aku keluar berkerja ataupun keluar kemana-mana pun, langsung dia tak endah atau menangis...Lama kelamaan aku sedar ini mungkin akibat kelemahan ku sendiri, mujur lah hubby dah tegur awal-awal (baca story part 3 yee)...Akhirnya perlahan-lahan perasaan itu aku buang.....bersyukur pada yang Maha Kuasa kerana ramai orang yang menyayangi eqal....bukan saja dengan mak mentua malah dengan ahli-ahli keluarga yang lain jugak amat menyayagi eqal....


Bila ada jemputan ke majlis-majlis kenduri atau kahwin, terpaksa aku dan hubby brfikir 10 kali untuk menghadirinya, kerana  memikirkan karenah eqal yang sukar diramal. Eqal cepat mengamuk bila suasana bising dan ramai orang.....kecuali lah bila neneknya pergi bersama-sama barulah boleh bawa eqal bersama....itu pun neneknya tidak boleh hilang dari pandangan eqal...kalau neneknya hilang sekejap saja pun atau ada kerja perlu dibuat, dia akan mengamuk dan "karau" menangis.....kalau dah jadi macam tu, my hubby akan bawa eqal duduk dalam kereta....tidak sampai hati tengok eqal jadi bahan perhatian orang....maklumlah tidak semua orang faham keadaan eqal kecuali ahli keluarga...


Selalunya jika mak mentua diberi tugasan tertentu semasa majlis kenduri kahwin, mak mentua akan tanya dulu jika kami bawa eqal ke tidak, jika bawa dia akan menolak tugasan tersebut....huhuhuh, begitulah kasih sayang dan pengorbanan mak mentua pada eqal....terlalu besar, hanya Allah saja dapat membalasnya. 




Ada lagi satu perangai pelik eqal (sampailah sekarang ni), pernah satu masa mak mentua ingin solat, bila eqal melihat neneknya memakai telekung solat, eqal jadi sangat-sangat sedih dan mula menangis. Kami pun tidak faham apa tafsiran eqal melihat neneknya begitu...terpaksalah eqal dibawa keluar sementara neneknya selesai solat...itu pun eqal mengamuk dan menangis "karau"...bila neneknya ni mandi pun, susah kalau eqal ada....eqal akan mengetuk pintu bilik mandi bertubi-tubi tanpa henti sambil menangis...terpaksalah neneknya mandi kelam kabut ala-ala mandi P-Ramlee gitu......dan perkara sebegini masih berterusan sampailah sekarang ni, walaupun kini dah agak berkurangan....




Kalau dulu kami tinggal sebumbung dengan mentua, bila dah ada rezeki dan kemampuan, kami membeli rumah sendiri.....biar pun berlainan tempat tinggal ingatan dan sayang eqal tidak pernah berubah. Dari kecik sampailah sekarang eqal tidak boleh berenggang dengan neneknya...bila berjalan bersama, eqal akan bekepit dengan neneknya...eqal tidak akan naik kereta jika neneknya tidak ikut bersama, aduh memang kadangkala pening kepala melayan karenah eqal....Seminggu yang lepas pernah kami berselisih kereta dengan mak mentua...so bila nampak kami dia pun melambai-lambaikan tangannya...rupanya eqal perasan terus  eqal menangis dan mengamuk..sedangkan cermin kereta  tertutup...dan kami cuma berselisih sepintas lalu jeee...huhuhu...begitulah eqal sentiasa kasih dan rindu pada neneknya....
                                                                                                    (to be continued.....)