Blogger Layouts

Khamis, 27 Oktober 2011

CITA KARENA ALLAH ..


Bismillahir-Rahmanir-Rahim ......salam 1 malaysia..ummi harap u all sentiasa berada dalam keadaan sihat walafiat, di sini ummi nak share  sedikit  tentang 'cinta'...bukan cinta kerana kekasih...tapi cinta kerana Allah....kadang kala kita sebagai hambaNYA,alpa dan lupa diri bila,mabuk cinta...dan kadang kala demi cinta kita sanggup buat apa saja...so jom kita sama2...berkongsi sejauh mana kecintaan kita terhadap sesorang kerana Allah....



Sering saya mendengar kata ini “Cinta”, bahkan mungkin sejak masih ingusan. Tapi kata “Cinta karena Allah” saya baru mendengarnya saat menapaki jenjang kuliah... Lalu seperti apa sih “Cinta karena Allah” itu?

Jika sekarang aku mengatakan “Sahabatku, aku mencintaimu karena Allah”, apa yang membuatmu mempercayai kata-kata ku? Aku rasa bukan karena aku menuruti semua maumu dan membiarkan kau melakukan apapun yang kau suka kan? Bukan…aku rasa bukan itu….

Maka akan aku katakan “Aku mencintaimu karena Allah”….

Ketika aku menyayangimu karena akidahmu ..
Ketika aku meluruskanmu karena tak ingin kau berbelok arah ..
Ketika aku mendo’akanmu tanpa kau tahu ..
Ketika aku lapang dada dengan teguranmu ..

Ketika aku tersenyum untuk kebahagiaanmu ..
Ketika aku menguatkan saat kau mulai terjatuh ..
Ketika aku sekuat tenaga tanpa pamrih membantumu ..

Ketika sahutan salam menyapa saat kita bertemu ..
Ketika aku begitu cepat melupakan kesalahanmu ..
Ketika aku membuka lebar-lebar pintu maaf untukmu ..
Ketika aku menjaga rahasiamu ..

Ketika kita duduk bersama dan pembicaraan kita selalu tertuju untuk kebaikan ..
Dan Ketika aku melepasmu dengan penuh keikhlasan ..

….Semua karena Allah….Karena Allah yang memintaku…
Dan aku melakukannya, InsyaAllah dan semoga hanya karena Allah….

Sahabatku, apa kau juga “mencintaiku karena Allah”?
Maka aku akan selalu berharap….dan semoga hanya karena Allah….

Amin.

Nabi SAW bersabda :

“Doanya seorang muslim untuk saudaranya yang tidak bersamanya pasti dikabulkan. Di dekat kepalanya ada malaikat yang menjaganya. Setiap kali ia berdoa untuk kebaikan saudaranya, malaikat itu berkata “Amin, Dan engkau akan mendapatkan yang serupa”

Dalam sebuah hadits qudsi Allah berfirman :

“KecintaanKu pasti akan diberikan kepada orang-orang yang saling mencintai karenaKu, KecintaanKu berhak diperoleh untuk orang-orang yang saling mengunjungi karenaKu,

KecintaanKu berhak diperoleh untuk orang-orang yang saling memberi karenaKu,

KecintaanKu berhak diperoleh untuk orang-orang yang saling menjalin persaudaraan karenaKu” ...

Sabtu, 8 Oktober 2011

Eqal the brave boy..BILA GIGI EQAL PATAH...

Salam 1 Malaysia..Se.moga kita semua di bawa lindungan-NYA....hari ini ummi nak kongsi story tentang macam mana eqal patah gigi....

First time gigi eqal patah sekitar tahun 2009 (ndak ingat tarikhnya), ummi dan hubby langsung tidak perasan gigi eqal bergoyang, tup tup perasan bila eqal kurang mengigit tuala, asyik-asyik menyentuh giginya........gigi depan plak tu, sebelah bawah dan dua gigi sekaligus bergoyang......hubby memang tidak berani mematahkan gigi eqal, (ngeri katanya) ummi dengan berani tanpa ragu mencabut kedua-dua batang gigi eqal sewaktu memandikannya, nasib baik lah eqal tidak menanggis,dia cuma merengek sakit, memanglah sakit kan...kalau kita yang patah gigi pun tentu rasa sakit...,.dan sekarang gigi kekal sdh pun tumbuh di celah-celah gigi susunya yang lain.

Kali kedua, ketika bulan Ramadan yang lalu, gigi eqal mula bergoyang bahagian depan lagi, tetapi sekarang gigi atas la plak, yang ini pun kami tidak perasan. Tahu pun bila cikgunya memberitahu suruh cabut giginya, takut nanti tertelan. Memandangkan eqal ini tidak tahu bercakap, kami terpaksa memantau dari masa ke semasa, takut-takut nanti tertelan plak, kali ini ummi lagi yang mematahkan gigi eqal, hubby memang tidak sanggup, takut terpatah katanya....gigi eqal kali ni pun ummi berjaya cabutkan juga....

Selang beberapa hari kemudian ada lagi gigi eqal yang sudah mula bergoyang, time tu kami semua tengah bercuti di kampung...pernah ummi cuba mencabut gigi eqal dengan bantuan kakak dan adik ummi, kami semuanya rebah jatuh ditolak eqal, waduh! Kuatnya eqal...bayangkan kekuatan eqal, umurnya baru 7 tahun, kalau sudah umurnya 10 tahun dan keatas, pasti kekuatan eqal bertambah2.....time itu ummi tidak berjaya mematahkan gigi eqal....

Kesian eqal, ummi tahu pasti eqal kesakitan giginya, tapi eqal tidak tahu untuk mengadu...bila ummi bagi eqal makan, eqal akan telan saja nasi tanpa mengunyah, mungkin sebab ketidak selesaan giginya....

Cubaan ummi yang kedua untuk mematahkan gigi eqal tidak juga berhasil...Masuk hari keempat gigi eqal masih juga belum patah, waktu eqal sedang baring-baring ummi ambik peluang untuk mematahkan gigi eqal, akhirnya ummi berjaya, nasib baik lah darah tidak banyak keluar, sebab waktu tu giginya tinggal nyawa-nyawa ikan lagi mahu patah....

Kini eqal tiada gigi, bila eqal tersenyum dan ketawa...akan terlihat la gigi depannya sudah tiada...memang agak lucu juga...

Biarpun gigi eqal sudah  patah tapi senyumannya tetap cumil.... senyumannya sentiasa membuat ummi dan hubby bahagia.....ummi dan hubby sentiasa berdoa moga eqal sentiasa gembira dan tersenyum....

Rabu, 5 Oktober 2011

13 TIP PERKAHWINAN

salam semua....hari ini ummi nak shring 13 TIP  PERKAHWINAN yang ummi jumpa dalam facebook ...insyallah moga kita jadikannya  sebagai panduan & petunjuk dalam susah &senang alam perkahwinan....bagi yang sudah menempuh alam perkahwinan moga tip ini memberi kita banyak panduan untuk memperbaiki setiap kelemahan dan bagi yang belum menempuh atau bakal menempuh alam perkahwinan..bolehlah menambah pengetahuan untuk menempuh alam rumahtangga.....

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

Isnin, 3 Oktober 2011

Eqal the brave boy..EQAL BERCUTI D KAMPUNG...

Salam semua..harap semuanya sihat walafiat.lamanya story eqal the brave ni menyepi kan, memandangkan sibuk dengan kerja, maka story eqal ni terhenti buat seketika....jom kita layan story eqal bercuti di kampung....



 pada 16 sept 2011, bermula cuti kami sekeluarga pulang ke kampung kelahiran ummi (saya akan guna nama ni) di KENINGAU, seperti biasa kami akan bercuti selama seminggu, memandangkn eqal dan adiknya nenet sudah bersekolah dan kami bercuti bukan masa cuti sekolah, maka kami terpaksa meminta kebenaran dari cikgu untuk eqal dan nenet bercuti....alhamdulillah tiada halangan....

Selama di kampung seperti biasa rutin harian eqal pasti berkurung di dalam bilik,macam anak dara katakan. Lepas sarapan, mandi eqal pasti cepat2 naik ke atas dan masuk ke bilik, sambil berguling2 di atas tilam...kekadang bila rasa boring d bilik dan terasa haus eqal akan keluar bilik dan duduk di tepi tangga dan memanggil "yayayaaaa".... menunggu orang naik ataupun turun, sebabnya eqal ni tidak pandai turun, memandangkan tangga rumah kami di kampung agak curam sedikit, eqal hanya tahu naik sahaja...melihat keadaan eqal begitu, ummi sangat kesian, eqal lebih suka bermain sorang diri berbanding bermain dengan sepupu2nya....

Sekali sekala eqal akan menonton tv, dan kadang2 ummi akan membawa eqal ke rumah kakak ummi bersebelahan dgn rumah...tapi eqal akan mengamuk dan menangis2 ingin pulang, ummi pun jadi binggung, terpaksa membawa eqal pulang...sampai di rumah eqal pasti akan naik dan bermain di bilik semula...

Selalunya, ummi dan hubby membawa eqal bermain di kawasan halaman rumah, memandangkan kawasan halaman  rumah mamak di kampung luas, pasti sesuai untuk eqal berlari dan bermain...dan lihatlah betapa riangnya eqal berlari dan bermain...

eqal berlari2 keriangan......
eqal berlari seolah2 eqal pelari terpasntas seratus meter.....

gaya seorang pelari....
kelajuan eqal berlari, memang tidak di nafikan. Eeqal memang pantas dan laju, ummi pernah mengejar eqal sewaktu eqal terlepas dari gengaman ketika membawanya bersiar-siar di taman. Tercungap2 ummi, mana kala eqal hanya ketawa keriangan.....pernah juga neneknya mengejar eqal sewaktu eqal menyelip keluar dari rumah, itu pun eqal berlari pantas, neneknya pun sama seperti ummi juga..andai eqal ini kanak2 yang normal, sudah pasti eqal salah seorang pelari seratus meter, yang akan mewakili sekolah, negeri dan tidak mustahil mewakili negara.......
mcm betul plak eqal menunggang basikal
Tapi eqal ini kalau berlari, segala lubang, parit di langgarnya, lariannya memang tidak ada arah tuju...macam orang mabuk...memang lucu dan seronok melihat eqal berlari dan bermain....ummi  dan ayah doakan, moga suatu hari nanti eqal boleh bermain macam kanak2 yang lain...

ok lah setakat d sini dulu story eqal the brave boy, insyaAllah ada umur panjang kita sambung story lagi yaaaa...