Jumaat, 27 April 2012

SEBUAH MUHASABAH DIRI ::.





Assalamualaikum....salam jumaat..Moga jumaat yang indah ni kita berada dalam keadaan sihat dan ceria.. Mari sama2 kita hayati puisi ni ...

Ya Allah...Ya Tuhanku..

Aku hanyalah sebutir pasir di gurun-MU yang luas..
Aku hanyalah setitis air di lautanMU yang meluap hingga ke seluruh samudra..

Aku hanya sepotong rumput di padangMU yang memenuhi bumi..

Aku hanya sebutir kerikil di gunung MU yang menjulang menyapa langit..


Aku hanya sebutir bintang kecil yang redup di samudra langit Mu yang tanpa batas..




Ya Allah...ya Tuhanku..
Hamba yang hina ini menyedari tiada ertinya diri ini di hadapanMU

Tiada Engkau sedikitpun memerlukan akan tetapi ...

hamba terus menggantungkan segunung harapan pada MU


Ya Allah...ya Tuhanku..
Baktiku tiada erti, ibadahku hanya sepercik air

Bagaimana mungkin sepercik air itu dapat memadamkan api neraka MU

Betapa sedar diri begitu hina dihadapanMU

Jangan jadikan hamba hina dihadapan makhlukMU

Diri yang tangannya banyak maksiat ini,

Mulut yang banyak maksiat ini,

Mata yang banyak maksiat ini

Hati yang telah terkotori oleh noda ini memiliki keinginan setinggi langit

Mungkinkah hamba yang hina ini menatap wajahMu yang mulia???


Ya Allah...ya Tuhanku
Kami semua fakir di hadapan MU

tapi juga kikir dalam mengabdi kepada MU

Semua makhlukMU meminta kepada MU dan pintaku...

Ampunilah aku dan sudara-saudaraku yang telah memberi erti dalam hidupku

Permudahkanlah urusann mereka...


Mungkin tanpa kami sedari , kami pernah melanggar aturanMU

Melanggar aturan qiyadah kami, bahkan terlena dan tak mahu tahu akan amanah

Yang telah Tuhan percayakan kepada kami...

Ampunilah kami...

Pertemukan kami dalam syurga MU dalam bingkai kecintaan kepadaMU


Ya Allah...ya Tuhanku..
Siangku tak selalu dalam iman yang teguh

Malamku tak sentiasa dibasahi airmata taubat,

Pagiku tak selalu terhias oleh zikir pada MU

Begitulah si lemah ini dalam upayanya yang sedikit

Janganlah kau cabut nyawaku dalam keadaan lupa pada Mu

Atau....dalam maksiat kepadaMU


Ya Allah, ya Tuhanku..
Tutuplah untuk kami dengan sebaik-baiknya penutupan..

Dan kita tidak punya pilihan lain selain mengakuinya. Lalu Ia mengatakan,”Wahai hambaKU, sungguh Aku telah menutupi dosamu itu ketika engkau masih di dunia, maka hari inipun Aku tutupi dan Aku ampuni ia.” ( hadist riwayat Bukhari )
Dariku untuk saudara2ku yg dikasihi kerana Allah...Perbaiki diri dan serulah orang lain..


".....saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran.”
(QS. Al-‘Asr 103: 3)





Tiada ulasan: